Nesteytyksen tärkeydestä (ja etenkin sen muistamisesta)

Miksi on niin pirun vaikeaa muistaa juoda tarpeeksi nestettä? Kun kuuntelee terveydenhoidon ammattilaisia, personal trainereita, valmentajia sekä ympäröivää mediaa, luulisi olevan lähes itsestäänselvää, että kunnon nesteytys on olennainen osa menestyksekästä arkea niin töissä, treeneissä kuin vapaa-ajallakin. 

Mutta ei se aina kuitenkaan aivan näin yksinkertaista ole. Kiire töissä, kotona, liikenteessä, kaupassa ja missä milloinkin johtaa monesti tilanteeseen, jossa se lounaalla juotu lasillinen vettä ja pullo reppuun unohtunutta huonelämmintä kokista kotimatkalla ovat lähestulkoon ne ainoat päivän nesteytyshetket. 

Pullo täyteen!

Monelle tulee kaikesta aiheen mediahuomiosta huolimatta melkoisena yllätyksenä se, kuinka kaukana omasta vedensaantitavoitteesta hän oikeasti keikkuu, ja kuinka iso määrä nesteitä päivän aikana tulisi nauttia. Valtion ravitsemusneuvottelukunnan yleinen suositus pyörii siellä 1-1,5 litran päiväkohtaisessa määrässä, kun ei varsinaisesti treenata tai huohotella hiki hatussa lenkkipolulla. 

Tämän perustason nesteyttämisen lisäksi aktiivisen aikuisen olisi syytä juoda noin 0,5 - 1 litraa jokaista liikuttua tuntia kohden. Kun nestetasapaino on kunnossa, ei itse treenin aikana tarvitse stressata niin paljon veden tankkaamisesta, ja on luonnollisesti helpompi puskea kohti kehitystä ja niitä omia ennätyksiä pysähtymättä jatkuvasti hörppytauolle. 

drink-water

Fiksu ei kramppaa

Homma vaikuttaa simppeliltä, eikö? Tästä huolimatta klassinen ”minähän juon, kun janottaa” on edelleen monen itsepintainen puolustus, jolla ei pitkälle pötkitä treeneissä, eikä se itseasiassa oikein riitä normaaliin tehokkuuteen edes arjen perusaskareiden parissa. Esimerkiksi krampit, päänsärky ja huimaus ovat usein seurausta kehnosta nesteytyksestä treenikaverina. Oikea nesteytys opitaan lopulta samalla tavalla kuin mikä tahansa taito; toistojen kautta. 

Kovassa treenissä on mahdollista vuodattaa jopa 2 litraa (!!) hikeä, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin. Tuollainen hööki suorastaan huutaa hyvän nestetasapainon perään — muuten törmätään pian oman kropan riskirajoihin. Pelkkä kiukkukaan ei siis yksinkertaisesti riitä, vaan sekin vaatii veden voiteekseen.

Kun vesi ei riitä

Mikäli jatkuva vedenjuonti tuntuu tylsältä, niin vaihtoehtoja piisaa. Me FuelMe:llä tutustuimme ja ihastuimme taannoin suomalaiseen Keveen elektrolyyttipitoisiin nesteytysjuomiin, jotka on suunniteltu eritoten aktiivitreenaajan kaveriksi. Laitammekin hyvän kiertämään — siis Kevee-näytteitä asiakastilaustemme mukana. 

kevee-fuelme


Urheilujuomat tähtäävät melko suoraviivaisesti kehon elektrolyyttien tehokkaampaan palauttamiseen, usein mahtipontisen markkinointisuitsutuksen säestämänä. Kannattaa pitää mielessä, että hiilihappo ei tee hyvää varsinkaan liikunnan aikana, sillä se aiheuttaa turhia vatsakipuja ja närästystä. Ei siis limsoja tai vissyjä lenkkipolulle! 

Tässä vielä nesteytyksen nopeat nyrkkisäännöt:

  • Juo 1,5 litraa päivässä ja lisäksi 0,5 - 1 litraa jokaista liikuttua tuntia kohden
  • Kulaus juomaa noin vartin välein intensiivisen liikunnan aikana
  • Varaa useamman tunnin liikuntasuoritusta varten myös urheilujuomaa

Hanki siis hyvä juomapullo ja pidä huolta, että siitä tulee hörpittyä myös treenien ulkopuolella. Hyvää alkanutta syksyä kaikille ja kurssi reippaasti kohti omia tavoitteita!

Leave a comment

Name .
.
Message .

Please note, comments must be approved before they are published